POČÍTAT CI ODHADOVAT? VÁŽIT ČI NEVÁŽIT?

A musím to vážit? Nemůžu to jen odhadnout? A ještě to někam zapisovat? Tak to na ten seminář nechci, nebudu nic počítat. Odmítla mě kamarádka, která chce zhubnout, ale není ochotná vypsat pár dní co jí do Kalorických tabulek.

Počítání kalorií má hodně odpůrců a dost nadšených zastánců mezi které se počítám:) K čemu nám to je?

Když mi bylo asi 20 let, normálně jsem zhubla a taky jsem nic nepočítala. Prostě jsem si zmenšila porce a bylo. Abychom hubli, musíme mít energetický výdej vyšší než příjem, to je jasné. Jde o to, aby po skončení hubnutí, kdy se dostaneme na svou ideální váhu:), nenastal jojo efekt.

Hubnutí má totiž svá pravidla. Pokud si tedy jen tak odhadem uberete porce nebo vynecháte svačiny, sledujte úbytek hmotnosti a také jak se cítíte. Většinou pokud dojde během týdne k úbytku 1 kg a více, zároveň začnete ztrácet i energii a to je začátek konce. Dřív či později skončíte u nějaké žranice zakončené tabulkou čokolády. Tělo se zoufale snažilo doplnit příliš rychlou ztrátu energie a živin. a to je jen zlomek nebezpečí, které na vás číhá při nevyváženém jídelníčku.

Už během zapisování do aplikace Kalorické tabulky (existují i jiné:) si začnete uvědomovat, kde jste to přehnali nebo naopak, co vám chybí, protože aplikace vám v nastavení hlídá a ukazuje množství energie, makroživin-bílkovin, sacharidů a tuků, vlákniny a dalších ukazatelů, které se automaticky vypočítají při zadání váhy, výšky, věku. Přínosem počítání je, že získáte odhad nejen ve velikosti porcí, ale i o energetické vydatnosti potravin. Zjistíte, že když sníte 1/4 pizzy nebo během dne 1 litr 100 % džusu, vydá to za 2 velká jídla, ale příjem vlákniny a bílkovin ten den už nedoženete. Začnete možná více přemýšlet, kde doplnit bílkoviny, které často chybí zralým ženám nebo kde najít bohaté zdroje vlákniny, které jsou známkou vyváženosti jídelníčku, začnete bádat, které tuky vám prospějí.

Je dost jedinců, kteří jedou tzv. na makra. V aplikaci mají nastaveno množství bílkovin, sacharidů a tuků a do toho se musí vejít.

Jenže Není tuk jako tuk a není cukr jako cukr. Když dva dělají totéž, není to totéž je článek na blogu Kalorických tabulek, ve kterém to detailně rozebírám. Některé tuky opravdu nejsou zdravé a při konzumaci příliš jednoduchých cukrů a to i z ovoce, hrozí zvýšená hladina v krvi a to není optimální pro hubnutí. Neřeší ani vlákninu, pro zdraví důležitou součást vyváženého jídelníčku. Troufám si tvrdit, že vitamíny, minerály, stopové prvky, enzymy a další zdroje důležitých nutričních látek získáme pouze ze základních, průmyslově nezpracovaných potravinách, což většina jedinců jedoucí na makra nerespektuje nebo to prostě neví. Ano, do průmyslově zpracovaných potravin se často přidávají vitamíny, minerály atd., které jsou podle mě naprosto nefunkční.

Je opravdu přínosné podívat se pravdě do očí. Tedy zapsat si alespoň 7 za sebou jdoucích dnů nijak nepřikrášleného svého jídelníčku. Získáte představu, kde jsou vaše slabá místa a na čem zapracovat. Přinese vám to cenné znalosti, které se vám budou hodit po zbytek života. Poznáte sami sebe. Rozhodně to totiž není o celoživotním hlídání každé kalorie, ale o znalostech a dovednostech kreativně sestavit vyvážený a pestrý jídelníček, který vám bude chutnat a který bude mít zároveň vhodnou energetickou hodnotu.

Pokud to tak uděláte, ale stejně si nevíte rady co s tím, tak jsem sepsala návod do e-booku Sám sobě výživovým poradcem. Nejste-li samouci, pak se vám bude hodit praktický seminář Jak si vytvořit vyvážený jídelníček. Další cenné informace získáte z mých článků na blogu Jak si udržet štíhlost po celý rok, Není tuk jako tuk.

Další informace do mozaiky informací najdete na blogu Kalorické tabulky, Jak si vytvořit jídelníček v aplikaci KT, Hoď na to tuňáka, Když dva dělají totéž, není to totéž, Jak vyhodnocovat jídelníčky v KT, Jak vytvářím jídelníčky pro své klienty.

Takže počítat, vážit či ne?

Vždycky budou příznivci i odpůrci:)

Přeji vám krásný den

Katka

 

katka_dobesova@post.cz
Jsem cvičitelka, trenérka, výživová poradkyně, která miluje zelené potraviny. Radím lidem, jak správně cvičit a jíst, aby se cítili dobře tak jako já. Protože radím lidem to, co žiju. Můj příběh si přečtěte zde >> Jsem autorkou e-booku Sám sobě výživovým poradcem snadno a rychleOdkaz na něj zde zde >>
Komentáře
  • Stáhněte si e-book zdarma

    Chcete vědět nebo mít jistotu, jak správně cvičit 5 nejoblíbenějších a nejčastějších posilovacích cviků?

    Dovoluji si vám zasílat 1x měsíčně informaci o novém článku na mém glogu.
  • Stáhněte si e-book zdarma

    Máte kulatá záda či předsunutou bradu, bolí vás bedra a nevíte, které cvičení by vám pomohlo? Chcete jasný, jednoduchý a účinný návod jak cvičit bez pomůcek a bez nároku na velký prostor? Zde vám předkládám cvičební, ucelený program, který pomáhá, nejen mě, k tomu, abychom se cítili dobře.

    Dovoluji si vám zasílat 1x měsíčně informaci o novém článku na mém blogu.
  • Jak se stát Sám sobě výživovým poradcem

    Chcete znát snadný způsob, jak bez větší námahy sestavit vyvážený jídelníček?

    V rámci novinek si dovoluji zaslat informační mail 1x do měsíce, upozornění na nový článek na mém blogu.
  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky