NENÍ TUK JAKO TUK

Katko, vy zabíjíte svého manžela!

S hrůzou zvolala paní Kinkorová, má klientka, kterou jsem toho času trénovala, když jsem jí prozradila, že si doma mažeme na chleba margarín Ramu. Jako čerstvá, rychlokvašená výživová poradkyně bych o tom měla něco vědět, ne?

Vezměme to popořádku.

Dlouhý chemický proces stojí za výslednou podobou klasických rostlinných olejů, ze kterých se po té vyrábí margaríny a ztužené tuky.

Pojďme se na ten „zajímavý“ chemický proces podívat zblízka…

K výrobě oleje jsou nejčastěji používána geneticky modifikovaná a pesticidy silně postřikovaná semena kukuřice, řepky, slunečnice, sóji nebo palmy (brrr, vždycky jsem se geneticky modifikovaným – GMO – potravinám snažila vyhnout). Tato semena jsou chemicky čištěna, pak rozemleta a lisována. K lepšímu vylouhování oleje je použito rozpouštědlo, nejlépe benzol. Získaný olej je potřeba od rozpouštědla vyčistit a vybělit. K tomu je potřeba dalších chemických látek a vody. Tento olej pak najdete v regálech obchodů nebo se používá k výrobě polotovarů, margarinů a ztužených tuků.

Do kategorie olejů, poškozující zdraví, spadá i palmový olej, který je nejlevnější, proto ho najdete všude.

Margariny a ztužené tuky vznikají pomocí hydrogenace těchto olejů, při níž dochází k chemické změně molekul pomocí vodíku a kovu, např. niklu. Membrány molekul takového produktu jsou natolik chemicky pozměněny a poškozeny, že ani při nejlepší vůli tento výrobek nemůže vykázat jakékoliv pozitivní účinky pro zdraví.

Jste z toho celí ztuhlí? Můžete se mezi čtením protáhnout ZDE.

Ramu už dávno nekupuji. Na chleba si mažeme máslo nebo lučinu. Na smažení nejsem. To, co jsem se dozvěděla o tucích mě natolik dostalo, že jsem se naučila připravovat jídla bez komerčních olejů. Mám doma ghí (přepuštěné máslo, které zvládne vysoké teploty) a extra panenský olivový olej, který používám výhradně za studena. Jím v rozumné míře ořechy a semena, která si máčím.

Při tepelné úpravě je dobré znát jednotlivé kouřové body tuku a nepřepalovat je, protože po přepálení se i zdravý tuk stává karcinogení.

Jaké tuky jíst?

Mezi zdravé tuky patří čerstvá semena, ořechy a oleje z nich za studena lisované, avokádo, hummus, klíčky a ryby. Velký rozdíl je v rybách lovených na volném moři – obsahují pro zdraví prospěšné omega3 mastné kyseliny a rybách chovaných tzv. aquakulturou, tudíž i komerčně krmených – neobsahují prospěšné omega3.

Další kategorií jsou živočišné tuky – maso, mléčné výrobky, vejce, máslo, sádlo, kokosový tuk, které v ROZUMNÉ MÍŘE můžete bezpečně jíst.

Pozor na polotovary!

Myslím si však, že největší problém jsou polotovary, levné pečivo, sušenky, dorty a další, které jsou vyráběné právě z průmyslově upravovaných tuků. V kombinaci s cukrem a moukou z těchto potravin činí  OTRAVINY.

20160426_084717

Takže pokud vyřadíte ze svého jídelníčku tyto polotovary, zbavíte se velkého množství nevhodných, skrytých tuků, budete se cítit lépe a ještě při tom možná zhubnete:-).

Ideální poměr konzumace zdravých tuků vůči nezdravým je 3,5 : 1. Nyní je tento poměr 1 : 20. Proto je tolik lidí nemocných.

Tento nevhodný poměr silně překyseluje organismus a vznikají záněty. Veškeré (i ozdravné) procesy v těle jsou závislé na dodávce vitamínů a minerálů. Pokud je tělu nedodáme v potřebném množství, které neutralizují výše popsané, je zle.

Jíte každý den minimálně 300 g zeleniny a 200 g ovoce, abyste dodali tělu potřebné vitamíny a minerály? O tom kolik zeleniny, ovoce a proč jsem psala v minulém článku Jak si udržet štíhlou postavu po celý rok. Můžete si ho přečíst ZDE.

A teď zpět k tukům.

„Dobře“, řeknete si, „vynechám komerční oleje a margaríny, vím, že mám jíst extra panenské oleje, avokádo, máslo, semena a ořechy, nepřepalovat tuky…není toho moc? A kolik toho tedy mám denně jíst? Říkají, že je to zdravé, ale co když budu tloustnout? Bože, já se v tom nevyznám:-o„.

Proto jsem vytvořila jednoduchý návod Jak být sám sobě výživovým poradcem. Krok za krokem si poskládáte jídelníček, tak aby byl vyvážený a to i v období, kdy hubnete nebo i přibíráte. Pro více informací klikněte ZDE.

Máte pocit, že se po této porci informací potřebujete hýbat? Doporučuji si dát svižnou dvacetiminutovku ZDE.

Proč tuky potřebujeme?

Protože jsou součástí každé buňky v těle. Jsou naší energií, regulují tělesnou teplotu, pomáhají nám vstřebávat a využít živiny, tvořit hormony, udržují ženskou plodnost. Tuky jsou prostě nepostradatelné, ovšem jen ty správné a konzumované ve správném poměru.

Pokud netušíte, kolik jich denně jíte, jednoduchým způsobem vyplňujte po dobu 7 dnů na Kalorických tabulkách svůj jídelníček. A pokud si i po té nebudete vědět rady, jak se dopracovat ke správným poměrům se správnými tuky, můžete si zakoupit můj e-book Sám sobě výživovým poradcem, kde se krok za krokem toto dozvíte a vyvážený jídelníček si sami vytvoříte.

Důležité jsou informace, které získáte. Pak se můžete svobodně rozhodnout, tak jako já s ramou, co do svého těla dáte.

Krásný den přeje Katka

Jsem cvičitelka, trenérka, výživová poradkyně, která miluje zelené potraviny. Radím lidem, jak správně cvičit a jíst, aby se cítili dobře tak jako já. Protože radím lidem to, co žiju.

Jsem autorkou e-booků Sám sobě výživovým poradcem, 11 jednoduchých cviků pro zdravá záda a Jak správně cvičit 5 nejčastějších posilovacích cviků.

 

 

 

katka_dobesova@post.cz
Jsem cvičitelka, trenérka, výživová poradkyně, která miluje zelené potraviny. Radím lidem, jak správně cvičit a jíst, aby se cítili dobře tak jako já. Protože radím lidem to, co žiju. Můj příběh si přečtěte zde >> Jsem autorkou e-booku Sám sobě výživovým poradcem snadno a rychleOdkaz na něj zde zde >>
Komentáře
  • Stáhněte si e-book zdarma

    Chcete vědět nebo mít jistotu, jak správně cvičit 5 nejoblíbenějších a nejčastějších posilovacích cviků?

    Dovoluji si vám zasílat 1x měsíčně informaci o novém článku na mém glogu.
  • Stáhněte si e-book zdarma

    Máte kulatá záda či předsunutou bradu, bolí vás bedra a nevíte, které cvičení by vám pomohlo? Chcete jasný, jednoduchý a účinný návod jak cvičit bez pomůcek a bez nároku na velký prostor? Zde vám předkládám cvičební, ucelený program, který pomáhá, nejen mě, k tomu, abychom se cítili dobře.

    Dovoluji si vám zasílat 1x měsíčně informaci o novém článku na mém blogu.
  • Jak se stát Sám sobě výživovým poradcem

    Chcete znát snadný způsob, jak bez větší námahy sestavit vyvážený jídelníček?

    V rámci novinek si dovoluji zaslat informační mail 1x do měsíce, upozornění na nový článek na mém blogu.
  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky